donderdag 7 maart 2019

Moestuin-balkon kriebels!




Hallo! Spring is in the air, of nou ja, dat was het laatst even. Hoe dan ook, het is weer tijd om te zaaien zodat mijn balkon in de zomer weer een urban jungle wordt! Ik heb bedacht om hierover een blog/plog te maken om bij te houden hoe alles groeit, en te laten zien hoe ik het doe. Dan heb ik ook weer wat te doen, weet je wel.




Het begon een maandje geleden zo. Ik zaaide zes zaadjes uit een rode snackpaprika, vier zaadjes uit een oranje snackpaprika en twee Spaanse peper zaadjes van de oogst van vorig jaar. Deze specifieke groentes kunnen best al zo vroeg gezaaid worden heb ik inmiddels geleerd. Dit super leuke kweekbakje is van Flying Tiger, die verkochten ze vorig jaar althans. En toen kon het wachten beginnen!



Na een dag of tien denk ik, kwam het eerste groen omhoog, maar ik heb ook wel eens gehad dat het drie tot vier weken duurt, het gele dingetje plaatste ik zo zodat ik onthield waar alles zat, niet perse de beste manier.



Inmiddels kreeg elke plantje de tweede set blaadjes, zeg maar, dus dan kunnen ze in een groter potje. Ik had dus ruim gezaaid omdat je nooit weet of alles omhoog komt. Maar oke, alles ontkiemde, ik wil eigenlijk van elk soort eentje houden, ik pot er wel wat meer over omdat het natuurlijk altijd nog fout kan gaan, dus voor de zekerheid, maar ook leuk om weg te geven over een tijdje, also, ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om een plantje weg te gooien. Toch zijn er drie in de vuilnisbak belandt, sorry! het voelt als abortus 



Ik gebruik overigens de meest simpele potgrond die ik gewoon bij de supermarkt op de hoek haal, het werkt tot nu toe prima. Later in het "proces" doe ik er vaak wat extra voeding bij, maar dat zal ik laten zien. 
Op elke potje plak ik nu een stuk tape met erop geschreven wat er in zit. Met een theelepeltje schep ik het mini-plantje eruit en giet er meteen water bij als ik 'm in de grotere pot zet. Nu gaan ze terug op de vensterbank waar ze lekker verder kunnen groeien. Ik heb wel het geluk dat ik de hele dag zon heb (tenzij die niet schijnt, duhh) op mijn vensterbank waardoor het lekker warm en licht is. 

Binnenkort ga ik nog cherry tomaatjes en komkommer zaaien, wat kruiden en bosui staan ook in de planning. Zin in!

Tot de volgende moestuin blog, ofzo :-)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten